Om Soldenfeldt
Oprettelse af Brdr. Soldenfeldt Stiftelse
Københavns magistrat købte for en testementarisk gave fra brøderne Soldenfeldt i 1891 en smukt beliggende grund ved søerne til opførelse af Den Soldenfeldtske Stiftelse. Borgmster H.N. Hansen gav opgaven med at tegne bygningen til arkitekt H.B. Storck, som var kendt for Abel Cathrines Stiftelse på Vesterbro, restaureringen af Helligåndskirken og opførelsen af Helligkorskirken. Byggeriet, som i sit udgangspunkt skulle huse to stiftelser i en firlænget korridorejendom, en for finere frøkener og en for tjenestepiger, fik 51 to-værelses lejligheder med køkken og 74 lejligheder med ét værelse, alkove og køkken. Tjenestepigerne fik de mørke ud mod Ryesgade. Man havde fælles toilet- og badefaciliteter og noget så sjældent som tre badekar med dampovne i kælderen.
Selv om der i de første år var klassedeling inde i huset, så fremstod hele bygningen udadtil meget imposant. Den er opført i røde teglsten og har hentet sin inspiration i den italienske renæssances paladsarkitektur med et florentinsk/veronesisk palads som idealbilledet. Bygningen, der i sit skjulte indre rummer en stor have, er fuld af dekorative detaljer både indendørs og udendørs.
På facaden mod Sortedam Dossering ses bl.a. en række terrakotta-medaljoner omgivet af laurbærkranse. De forestiller de dyder, som de oprindelige beboere formodedes at besidde. Mådehold, flid, tålmod, renhed, ydmyghed og tro sidder til venstre for indgangen. Til højre finder man håb, kærlighed, fred, årvågenhed, klogskab og sandhed. Medaljonerne blev udført i Firenze i årene 1891-1894 af billedhuggeren Carl Aarsleff og opsat i 1895. Inspirationen er i overensstemmelse med resten af bygningen hentet i renæssancens florentinske billedhuggerkunst.
Stiftelsens festsal er udsmykket af maleren Frans Schwartz, og regnes for et af hans hovedværker.
Kilde : Dyden løn, Soldenfeldts Stiftelse 1894-1994.