Arkitektur
Hvis man går langs søerne, lægger man mærke til Soldenfeldts Stiftelse, der skiller sig ud fra de andre bygninger ved dens arkitektur. Stiftelsen er en af H.B. Storcks fineste bygninger, opført i en stil inspireret af italiensk renaissance, men tilpasset danske forhold og dimensioner. De dekorative detaljer, relieffer og formsten på facaden er udført i rødt ler med motiver, der symboliserer de kvindelige dyder, som datiden opfattede dem.
Bygningen er firelænget og lukker sig beskyttende om en indre gårdhave, anlagt omkring et rundt springvand, med gange, træer, buske og planter – et smukt og roligt miljø midt i byens pulserende liv.
Ved ombygning og restaurering af den traditionsrige og atmosfærefyldte bygning i 2004 blev 99 lejligheder istandsat. Lejlighederne har en særlig charme, fordi mange af de oprindelige detaljer er bevaret: De gamle fyldningsdøre er i brug, gulvene med fine gamle planker blev afhøvlet og vinduerne nænsomt istandsat. Alle lejligheder blev forsynet med nyt køkken og et godt badeværelse. Stiftelsen fremstår i dag som et tidssvarende boligmiljø på en af byens mest attraktive adresser.
Soldenfeldts Stiftelse blev fredet i 1996.
Porten Ryesgade 104B
Porten i Ryesgade 104B adskiller sig fra indgangspartiet Sortedam Dossering ved den rustikke karakter.
Porten er anlagt til at kunne opfylde flere funktioner: dels som adgangsvej for køretøjer, dels som adgang til lejlighederne og haven.
Endvidere fungerer porten som en yndet gennemgangsmulighed mellem Ryesgade og Sortedam Dossering for stiftelsens beboere.
Loft port 104B
Portrummets loft består af et oliemalet kassetteloft i træ, hvor alle dekorationer, der antages at være de originale fra husets opførelse, er udført i linoliemaling.
Væggene består af mønster-murværk, og belægningen er asfalt.
Nationalmuseets Bevaringsafdeling stod for restaureringen af portrummet og blev afsluttet i foråret 2016.
Indgangspartiet 85 A
Bygningens hovedindgang er et bredt port-fag i midten af 12 vinduesfag. Over porten er en balkon med et skjold med Københavns byvåben og med firpas dekorationer, der ofte blev anvendt som dekoration i middelalderens kunst og arkitektur.
Taget rejser sig majestætisk over facaden med sort glaserede teglsten ubrudt af vinduespartier.
Indgangspartiet flankeres af bede anlagt med stauder og løgplanter i engelsk have-stil. Bedene strækker sig langs hele forhusets facade.
Duen på højre side af porten.
I vestibulen præsenteres vi for et historisk rum med et 12,71 m2 stort loftsmaleri, der stilmæssigt kan placeres i kategorien illusionisme eller trompe-l’oeil.
Dette udfylder loftsarealet i 17 indlagte felter, hver udgjort af en hvid roset på blå baggrund og 14 trekanter uden blomstermotiv.
Arbejdet er udført i limfarve på pudset bund. Dette motiv er ofte forekommende i perioden, og dekorationen ses også på loftet af Stengangen på Sorø Akademi.
Det skønnes at maleren har fundet inspiration i den danske dekorationsmaler C.G. Hilkers (1807-1875) loftsdekorationer og den ny-klassicistiske/pompejan-
ske periodes rumudsmykninger.
Nationalmuseets Bevaringsafdeling har to gange måttet restaurere loftet efter skader fra skybrud forårsaget af vand fra balkonen. Balkonens afløb er nu indrettet til at kunne forebygge fremtidige vandskader.
Væggene fremstår nu som oprindeligt med okkerfarve med sandstensfarvet træværk, der står skarpt mod limfarvefrisen over mellemdøren mod fælles-korridoren og til marmorfodpanelet.